ważne informacje dla gimnazjalisty

Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w formie elektronicznej.

lodzkie.edu.com.pl


 

kryteria przyjęć uczniów do szkoły

Regulamin elektronicznego naboru do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2009/2010

 

1. Podstawa prawna

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26, poz. 232).
  2. Zarządzenie Nr 43/07 Łódzkiego Kuratora Oświaty z dnia 31 grudnia 2007 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji do publicznych gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych oraz w przypadku szkół ponadgimnazjalnych sposobu przeliczania na punkty ocen z języka polskiego i trzech wybranych zajęć edukacyjnych, wyników egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum a także sposobu punktowania innych osiągnięć kandydatów.

 

2. Kryteria przyjęć do klas wstępnych i klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych

  1. Liczba punktów za oceny z języka polskiego i trzech wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na świadectwie ukończenia gimnazjum.
  2. Liczba punktów za inne osiągnięcia ucznia wymienione w świadectwie ukończenia gimnazjum.
  3. Liczba punktów za wyniki egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum.
  4. Liczba punktów za wyniki testu badającego predyspozycje językowe w przypadku kandydatów do klasy wstępnej dwujęzycznej.
  5. Pozytywny wynik sprawdzianu uzdolnień kierunkowych z języka obcego w przypadku kandydatów do klasy kontynuacyjnej dwujęzycznej.
  6. Pozytywny wynik sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, w przypadku kandydatów do szkoły, w której program nauczania w niektórych oddziałach wymaga od kandydatów szczególnych indywidualnych predyspozycji, w szczególności plastycznych lub muzycznych.
  7. Zaświadczenie lekarskie potwierdzające bardzo dobry stan zdrowia, zaliczenie prób sprawności fizycznej, pisemna zgoda rodziców (prawnych opiekunów) oraz pozytywna opinia trenera lub instruktora prowadzącego zajęcia sportowe w przypadku kandydatów do klas i szkół sportowych.
  8. Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie, wydane na podstawie odrębnych przepisów, w przypadku kandydatów do szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe.
  9. Spełnienie wymagań specyficznych dla danej klasy lub danego zawodu w przypadku kandydatów do zasadniczych szkół zawodowych, określonych w ramach oferty edukacyjnej na stronach internetowych systemu elektronicznego naboru.

 

3. Zasady postępowania wobec kandydatów zwolnionych z postępowania rekrutacyjnego

  1. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim organizowanych przez Łódzkiego Kuratora Oświaty oraz przez Kuratorów Oświaty w innych województwach (wymienionych w zasadach rekrutacji poszczególnych Kuratoriów Oświaty), a także laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych ogłaszanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, przyjmowani są do wybranej przez siebie szkoły ponadgimnazjalnej, niezależnie od kryteriów zawartych w statucie szkoły.
  2. Kandydaci zwolnieni z egzaminu gimnazjalnego (z wyjątkiem laureatów konkursów przedmiotowych i ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych), mogą być przyjęci bez postępowania rekrutacyjnego jedynie do szkoły ponadagimnazjalnej najbliższej terytorialnie miejscu zamieszkania kandydata - po uzyskaniu opinii dyrektora macierzystego gimnazjum. Zaopiniowanie to powinno nastąpić przed terminem egzaminu gimnazjalnego, natomiast zgłoszenie się kandydata do szkoły ponadgimnazjalnej powinno nastąpić w terminie określonym w harmonogramie naboru. Kandydaci, którzy nie skorzystają z takiej możliwości, mogą starać się o przyjęcie do dowolnie wybranej szkoły ponadgimnazjalnej, dysponującej wolnymi miejscami po terminie ogłoszenia listy ostatecznej, określonym w harmonogramie naboru.
  3. W przypadku likwidacji oddziału klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej, prowadzącej kształcenie zawodowe, umieszczonego w ofercie edukacyjnej, w którym w toku naboru szkoła zarezerwowała miejsca dla uczniów powtarzających naukę w klasie pierwszej – organ prowadzący powinien zapewnić tym uczniom możliwość kontynuacji kształcenia w danym zawodzie.
  4. Kandydaci, będący absolwentami gimnazjów z lat ubiegłych, mogą brać udział w rekrutacji po ogłoszeniu listy wstępnej.

 

4. Maksymalne liczby punktów, możliwe do uzyskania w trakcie rekrutacji

  1. Kandydat do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej może uzyskać maksymalnie 200 punktów, w tym:
  1. 100 pkt - liczba punktów możliwych do uzyskania za egzamin przeprowadzony w ostatnim roku nauki w gimnazjum (liczba punktów uzyskanych przez kandydata jest równa licznie punktów zawartych na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu),
  2. 100 pkt - liczba punktów możliwych do uzyskania za oceny na świadectwie ukończenia gimnazjum z czterech przedmiotów - języka polskiego i trzech zajęć edukacyjnych wskazanych przez komisję rekrutacyjną danej szkoły oraz za inne osiągnięcia ucznia wymienione w świadectwie ukończenia gimnazjum.
  1. Kandydat do klasy wstępnej dwujęzycznej szkoły ponadgimnazjalnej może uzyskać maksymalnie 250 punktów, w tym:
    1. 200 pkt - jak w przypadku naboru do klas pierwszych,
    2. 50 pkt - za test badający predyspozycje językowe do klasy wstępnej dwujęzycznej.

 

5. Sposób przeliczania na punkty ocen z języka polskiego i trzech wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz za inne osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum także z lat ubiegłych

1. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za oceny z wybranych zajęć edukacyjnych na świadectwie ukończenia gimnazjum wynosi 60 pkt. Punkty są obliczane według następujących zasad:

  1. stopień celujący - 15 punktów
  2. stopień bardzo dobry - 13 punktów
  3. stopień dobry - 11 punktów
  4. stopień dostateczny - 7 punktów
  5. stopień dopuszczający - 2 punkty

2. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum wynosi 40 punktów. Punkty są obliczane według następujących zasad:

1. świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem - 7 pkt,

2. sposób przeliczania na punkty innych szkolnych lub pozaszkolnych osiągnięć ucznia umieszczonych na świadectwie ukończenia gimnazjum, obejmujących osiągnięcia także z lat ubiegłych: * uzyskanie tytułu finalisty w konkursach przedmiotowych organizowanych przez kuratora oświaty (wymienionych w załączniku nr 1 do zarządzenia Nr 43/07 Łódzkiego Kuratora Oświaty):

o jeden tytuł - 10 punktów,

o dwa i więcej tytułów - dodatkowo 2 punkty,

* zajęcie od 1 do 3 miejsca w konkursach tematycznych na szczeblu co najmniej wojewódzkim (wymienionych w załączniku nr 2 do zarządzenia Nr 43/07 Łódzkiego Kuratora Oświaty):

o w jednym konkursie - 5 punktów,

o w dwóch i więcej konkursach - dodatkowo 2 punkty,

* zajęcie od 1 do 6 miejsca w zawodach sportowych indywidualnych lub od 1 do 4 miejsca w grach zespołowych co najmniej na szczeblu wojewódzkim (w dyscyplinach wymienionych w załączniku nr 3 do zarządzenia Nr 43/07 Łódzkiego Kuratora Oświaty):

o jednej dyscyplinie - 6 punktów,

o dwóch i więcej dyscyplinach - dodatkowo 2 punkty, albo (w przypadku braku osiągnięć na szczeblu co najmniej wojewódzkim) zajęcie od 1 do 3 miejsca w zawodach sportowych na szczeblu powiatowym (w dyscyplinach wymienionych w załączniku nr 3 do zarządzenia Nr 43/07 Łódzkiego Kuratora Oświaty) - 3 pkt,

* zajęcie od 1 do 3 miejsca w konkursach artystycznych co najmniej na szczeblu powiatowym - 3 pkt,

* osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu albo osiągnięcia w aktywności na rzecz środowiska szkolnego - 3 pkt.

3. Uczeń gimnazjum dwujęzycznego, ubiegający się o przyjęcie do klasy dwujęzycznej w szkołach ponadgimnazjalnych, przy zachowaniu ciągłości edukacji dwujęzycznej w tym samym języku, otrzymuje dodatkowo 5 pkt; punkty są przyznawane, gdy suma wszystkich punktów za szkolne lub pozaszkolne osiągnięcia tego ucznia oraz umieszczone na świadectwie ukończenia gimnazjum (wymienione w ust. 2, pkt b) nie przekracza 28 pkt; w przypadku, gdy suma wszystkich punktów za szkolne i pozaszkolne osiągnięcia ucznia przekracza 28, przyznaje się odpowiednią liczbę punktów, tak aby suma wszystkich punktów wynosiła 33.

 

6. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym pierwszeństwo mają:

  1. kandydaci będący sierotami, kandydaci przebywający w placówkach opiekuńczo- wychowawczych oaz kandydaci umieszczeni w rodzinach zastępczych,
  2. kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny program lub tok nauki,
  3. kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

 

7. Dla kandydatów, którzy uzyskali równą liczbę punktów, po uwzględnieniu wszystkich obowiązujących kryteriów, ustala się dodatkowe kryteria w porządku hierarchicznym:

  1. zachowanie ciągłości edukacji dwujęzycznej w tym samym języku w przypadku kandydatów do szkół z oddziałami dwujęzycznymi,
  2. średnia ocen ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
  3. ocena zachowania.

 

8. Zasady obowiązujące przy prowadzeniu naboru do szkół ponadgimnazjalnych w formie elektronicznej

  1. Kandydaci wskazują w deklaracji wyboru dowolną liczbę oddziałów w ramach trzech wybranych przez siebie szkół, ustalając kolejność wybranych oddziałów w formie listy preferencji, przy czym wybrane oddziały z tej samej szkoły nie muszą występować na liście preferencji obok siebie.
  2. Lista preferencji obejmuje wszystkie wskazane przez kandydata oddziały, do których chciałby on zostać przyjęty, poczynając od oddziału, do którego kandydat chciałby być przyjęty w pierwszej kolejności.
  3. Kandydaci mają możliwość dokonania ostatecznych zmian w wyborze szkół i deklarowanej kolejności oddziałów na liście preferencji w terminie określonym w harmonogramie naboru. Administrator systemu elektronicznego naboru po upływie tego terminu jest zobowiązany do zablokowania możliwości dokonania zmian na listach preferencji kandydatów.
  4. Deklaracja wyboru i wszystkie dokonane w niej zmiany powinny być złożone w formie pisemnej w macierzystym gimnazjum, jeśli jest ono objęte systemem naboru lub w szkole, z której pochodzi oddział umieszczony na najwyższej pozycji na liście preferencji oraz podpisana przez ucznia i jego rodziców lub opiekunów prawnych.
  5. Macierzyste gimnazjum jest zobowiązane wydać kopie świadectwa i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, w liczbie nie większej niż 3, na prośbę ucznia, jego rodziców lub prawnych opiekunów, wyrażoną w formie pisemnej.
  6. Jeżeli macierzyste gimnazjum kandydata jest objęte systemem naboru i jeśli kandydat wybrał trzy szkoły ponadgimnazjalne objęte systemem naboru – nie składa on kopii świadectwa ani kopii zaświadczenia o wynikach egzaminu. Jeżeli gimnazjum macierzyste kandydata nie jest w systemie naboru, a wybrał on trzy szkoły ponadgimnazjalne z systemu – składa jedną kopię świadectwa i zaświadczenia w szkole ponadgimnazjalnej pierwszego wyboru, celem zweryfikowania jego osiągnięć. Weryfikacji dokonuje szkolny administrator w szkole ponadgimnazjalnej pierwszego wyboru. Jeżeli kandydat wybrał szkoły ponadgimnazjalne spoza systemu to do każdej z nich musi złożyć kopię świadectwa i zaświadczenia.
  7. Kandydat przyjmowany jest do tego oddziału znajdującego się na najwyższej pozycji spośród wskazanych przez niego na liście preferencji, do którego liczba punktów uzyskanych przez kandydata, przy uwzględnieniu dodatkowych kryteriów, jest wystarczająca do przyjęcia.
  8. W terminie potwierdzania woli podjęcia nauki, kandydaci umieszczeni na liście wstępnej dostarczają do szkół oryginały świadectw oraz oryginały zaświadczeń o zdaniu egzaminu gimnazjalnego, potwierdzając tym wolę podjęcia nauki. (Kandydaci nie mogą dostarczyć oryginałów dokumentów, do innej szkoły, niż ta, w której są umieszczeni na liście wstępnej.) Kandydaci, którzy nie zostali zakwalifikowani do przyjęcia w ramach listy wstępnej mogą składać oryginały dokumentów do tych oddziałów, które nie dokonały pełnego naboru i dysponują wolnymi miejscami.
  9. Wyrażenie woli podjęcia nauki w wybranej szkole, po ogłoszeniu listy wstępnej, poprzez złożenie oryginału świadectwa ukończenia gimnazjum oraz oryginału zaświadczenia o zdaniu egzaminu gimnazjalnego, może być zmienione dopiero po ogłoszeniu listy ostatecznej. Nie dotyczy to kandydatów, którzy nie zostali przydzieleni do żadnego oddziału w ramach listy wstępnej.
  10. Po ogłoszeniu ostatecznej listy przyjętych prowadzona jest rekrutacja uzupełniająca do oddziałów, w których pozostają wolne miejsca. Szkolne komisje rekrutacyjne podejmują decyzję o przyjęciu kandydata na podstawie oryginału świadectwa ukończenia gimnazjum oraz oryginału zaświadczenia o zdaniu egzaminu gimnazjalnego, wprowadzając na bieżąco zmiany do sytemu elektronicznego, celem ustalenia listy ostatecznej.
  11. Dopuszcza się ustalenie minimalnej liczby punktów, wymaganej przy przyjęciu do danego typu szkoły.
  12. Szkolne komisje rekrutacyjne mogą określić minimalną liczbę punktów wymaganą przy przyjęciu do danego typu szkoły.
  13. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do szkoły, w której są wolne miejsca po 15 sierpnia 2009 r., mogą być przyjęci kandydaci, którzy nie uzyskali minimalnej liczby punktów, wymaganej do przyjęcia w szkole danego typu, wyłącznie za zgodą Łódzkiego Kuratora Oświaty.

 

9. Ustalenia końcowe

  1. Terminy rekrutacji obowiązujące na rok szkolny 2009/10 zostały określone w zarządzeniu Nr 43/07 Łódzkiego Kuratora Oświaty.
  2. Etapy postępowania w naborze elektronicznym określone są w harmonogramie i zamieszczone na stronach internetowych systemu elektronicznego naboru.
  3. Szczegółowy harmonogram przeprowadzenia sprawdzianów uzdolnień kierunkowych oraz prób sprawności fizycznej zostanie podany do wiadomości kandydatów przez poszczególne szkoły (m. in. na stronach internetowych szkół i tablicach ogłoszeń).
  4. Szkolna komisja rekrutacyjna ustala warunki przeprowadzania i kryteria uzyskania pozytywnego wyniku testu uzdolnień kierunkowych (testu badającego predyspozycje językowe dla kandydatów do klas wstępnych dwujęzycznych i testu badającego znajomość języka obcego dla kandydatów do klas pierwszych dwujęzycznych).
  5. Ze sprawdzianu uzdolnień kierunkowych z języka obcego zwolnieni są kandydaci legitymujący się certyfikatami z danego języka. Listę certyfikatów oraz poziom kwalifikujący do zwolnienia ustala rada pedagogiczna danej szkoły.
  6. Kandydaci, ubiegający się o przyjęcie do klas dwujęzycznych, będący laureatami konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim oraz laureatami i finalistami ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych, są zobowiązani przystąpić do sprawdzianu uzdolnień kierunkowych (test badający predyspozycje językowe dla kandydatów do klas wstępnych dwujęzycznych lub test badający znajomość języka obcego dla kandydatów do klas pierwszych dwujęzycznych).

 

10. Harmonogram naboru

 

Życzymy powodzenia!!!