Regulamin elektronicznego naboru do
szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2009/2010
1. Podstawa prawna
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20
lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do
szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych
(Dz. U. Nr 26, poz. 232).
- Zarządzenie Nr 43/07 Łódzkiego Kuratora Oświaty z dnia 31
grudnia 2007 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów
rekrutacji do publicznych gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych oraz w
przypadku szkół ponadgimnazjalnych sposobu przeliczania na punkty
ocen z języka polskiego i trzech wybranych zajęć edukacyjnych,
wyników egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum
a także sposobu punktowania innych osiągnięć kandydatów.
2. Kryteria przyjęć do klas wstępnych i klas pierwszych szkół
ponadgimnazjalnych
- Liczba punktów za oceny z języka polskiego i trzech wybranych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych na świadectwie ukończenia
gimnazjum.
- Liczba punktów za inne osiągnięcia ucznia wymienione w
świadectwie ukończenia gimnazjum.
- Liczba punktów za wyniki egzaminu przeprowadzonego w ostatnim
roku nauki w gimnazjum.
- Liczba punktów za wyniki testu badającego predyspozycje językowe
w przypadku kandydatów do klasy wstępnej dwujęzycznej.
- Pozytywny wynik sprawdzianu uzdolnień kierunkowych z języka
obcego w przypadku kandydatów do klasy kontynuacyjnej dwujęzycznej.
- Pozytywny wynik sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, w przypadku
kandydatów do szkoły, w której program nauczania w niektórych
oddziałach wymaga od kandydatów szczególnych indywidualnych
predyspozycji, w szczególności plastycznych lub muzycznych.
- Zaświadczenie lekarskie potwierdzające bardzo dobry stan
zdrowia, zaliczenie prób sprawności fizycznej, pisemna zgoda
rodziców (prawnych opiekunów) oraz pozytywna opinia trenera lub
instruktora prowadzącego zajęcia sportowe w przypadku kandydatów do
klas i szkół sportowych.
- Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do
kształcenia w określonym zawodzie, wydane na podstawie odrębnych
przepisów, w przypadku kandydatów do szkół ponadgimnazjalnych
prowadzących kształcenie zawodowe.
- Spełnienie wymagań specyficznych dla danej klasy lub danego
zawodu w przypadku kandydatów do zasadniczych szkół zawodowych,
określonych w ramach oferty edukacyjnej na stronach internetowych
systemu elektronicznego naboru.
3. Zasady postępowania wobec kandydatów zwolnionych z postępowania
rekrutacyjnego
- Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i
ponadwojewódzkim organizowanych przez Łódzkiego Kuratora Oświaty
oraz przez Kuratorów Oświaty w innych województwach (wymienionych w
zasadach rekrutacji poszczególnych Kuratoriów Oświaty), a także
laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych ogłaszanych przez
Ministerstwo Edukacji Narodowej, przyjmowani są do wybranej przez
siebie szkoły ponadgimnazjalnej, niezależnie od kryteriów zawartych
w statucie szkoły.
- Kandydaci zwolnieni z egzaminu gimnazjalnego (z wyjątkiem
laureatów konkursów przedmiotowych i ogólnopolskich olimpiad
przedmiotowych), mogą być przyjęci bez postępowania rekrutacyjnego
jedynie do szkoły ponadagimnazjalnej najbliższej terytorialnie
miejscu zamieszkania kandydata - po uzyskaniu opinii dyrektora
macierzystego gimnazjum. Zaopiniowanie to powinno nastąpić przed
terminem egzaminu gimnazjalnego, natomiast zgłoszenie się kandydata
do szkoły ponadgimnazjalnej powinno nastąpić w terminie określonym w
harmonogramie naboru. Kandydaci, którzy nie skorzystają z takiej
możliwości, mogą starać się o przyjęcie do dowolnie wybranej szkoły
ponadgimnazjalnej, dysponującej wolnymi miejscami po terminie
ogłoszenia listy ostatecznej, określonym w harmonogramie naboru.
- W przypadku likwidacji oddziału klasy pierwszej szkoły
ponadgimnazjalnej, prowadzącej kształcenie zawodowe, umieszczonego w
ofercie edukacyjnej, w którym w toku naboru szkoła zarezerwowała
miejsca dla uczniów powtarzających naukę w klasie pierwszej – organ
prowadzący powinien zapewnić tym uczniom możliwość kontynuacji
kształcenia w danym zawodzie.
- Kandydaci, będący absolwentami gimnazjów z lat ubiegłych, mogą
brać udział w rekrutacji po ogłoszeniu listy wstępnej.
4. Maksymalne liczby punktów, możliwe do uzyskania w trakcie
rekrutacji
- Kandydat do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej może
uzyskać maksymalnie 200 punktów, w tym:
- 100 pkt - liczba punktów możliwych do uzyskania za
egzamin przeprowadzony w ostatnim roku nauki w gimnazjum
(liczba punktów uzyskanych przez kandydata jest równa
licznie punktów zawartych na zaświadczeniu o szczegółowych
wynikach egzaminu),
- 100 pkt - liczba punktów możliwych do uzyskania za oceny
na świadectwie ukończenia gimnazjum z czterech przedmiotów -
języka polskiego i trzech zajęć edukacyjnych wskazanych
przez komisję rekrutacyjną danej szkoły oraz za inne
osiągnięcia ucznia wymienione w świadectwie ukończenia
gimnazjum.
- Kandydat do klasy wstępnej dwujęzycznej szkoły ponadgimnazjalnej
może uzyskać maksymalnie 250 punktów, w tym:
- 200 pkt - jak w przypadku naboru do klas pierwszych,
- 50 pkt - za test badający predyspozycje językowe do klasy
wstępnej dwujęzycznej.
5. Sposób przeliczania na punkty ocen z języka polskiego i trzech
wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz za inne osiągnięcia
ucznia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum także z lat
ubiegłych
1. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za oceny z
wybranych zajęć edukacyjnych na świadectwie ukończenia gimnazjum wynosi
60 pkt. Punkty są obliczane według następujących zasad:
- stopień celujący - 15 punktów
- stopień bardzo dobry - 13 punktów
- stopień dobry - 11 punktów
- stopień dostateczny - 7 punktów
- stopień dopuszczający - 2 punkty
2. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za osiągnięcia
ucznia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum wynosi 40 punktów.
Punkty są obliczane według następujących zasad:
1. świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem - 7 pkt,
2. sposób przeliczania na punkty innych szkolnych lub pozaszkolnych
osiągnięć ucznia umieszczonych na świadectwie ukończenia gimnazjum,
obejmujących osiągnięcia także z lat ubiegłych: * uzyskanie tytułu
finalisty w konkursach przedmiotowych organizowanych przez kuratora
oświaty (wymienionych w załączniku nr 1 do zarządzenia Nr 43/07
Łódzkiego Kuratora Oświaty):
o jeden tytuł - 10 punktów,
o dwa i więcej tytułów - dodatkowo 2 punkty,
* zajęcie od 1 do 3 miejsca w konkursach tematycznych na szczeblu co
najmniej wojewódzkim (wymienionych w załączniku nr 2 do zarządzenia Nr
43/07 Łódzkiego Kuratora Oświaty):
o w jednym konkursie - 5 punktów,
o w dwóch i więcej konkursach - dodatkowo 2 punkty,
* zajęcie od 1 do 6 miejsca w zawodach sportowych indywidualnych lub
od 1 do 4 miejsca w grach zespołowych co najmniej na szczeblu
wojewódzkim (w dyscyplinach wymienionych w załączniku nr 3 do
zarządzenia Nr 43/07 Łódzkiego Kuratora Oświaty):
o jednej dyscyplinie - 6 punktów,
o dwóch i więcej dyscyplinach - dodatkowo 2 punkty, albo (w przypadku
braku osiągnięć na szczeblu co najmniej wojewódzkim) zajęcie od 1 do 3
miejsca w zawodach sportowych na szczeblu powiatowym (w dyscyplinach
wymienionych w załączniku nr 3 do zarządzenia Nr 43/07 Łódzkiego
Kuratora Oświaty) - 3 pkt,
* zajęcie od 1 do 3 miejsca w konkursach artystycznych co najmniej na
szczeblu powiatowym - 3 pkt,
* osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie
wolontariatu albo osiągnięcia w aktywności na rzecz środowiska szkolnego
- 3 pkt.
3. Uczeń gimnazjum dwujęzycznego, ubiegający się o przyjęcie do klasy
dwujęzycznej w szkołach ponadgimnazjalnych, przy zachowaniu ciągłości
edukacji dwujęzycznej w tym samym języku, otrzymuje dodatkowo 5 pkt;
punkty są przyznawane, gdy suma wszystkich punktów za szkolne lub
pozaszkolne osiągnięcia tego ucznia oraz umieszczone na świadectwie
ukończenia gimnazjum (wymienione w ust. 2, pkt b) nie przekracza 28 pkt;
w przypadku, gdy suma wszystkich punktów za szkolne i pozaszkolne
osiągnięcia ucznia przekracza 28, przyznaje się odpowiednią liczbę
punktów, tak aby suma wszystkich punktów wynosiła 33.
6. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu
kwalifikacyjnym pierwszeństwo mają:
- kandydaci będący sierotami, kandydaci przebywający w
placówkach opiekuńczo- wychowawczych oaz kandydaci umieszczeni w
rodzinach zastępczych,
- kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach,
którym ustalono indywidualny program lub tok nauki,
- kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi
możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan
zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno
- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
7. Dla kandydatów, którzy uzyskali równą liczbę punktów, po
uwzględnieniu wszystkich obowiązujących kryteriów, ustala się dodatkowe
kryteria w porządku hierarchicznym:
- zachowanie ciągłości edukacji dwujęzycznej w tym samym
języku w przypadku kandydatów do szkół z oddziałami
dwujęzycznymi,
- średnia ocen ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- ocena zachowania.
8. Zasady obowiązujące przy prowadzeniu naboru do szkół
ponadgimnazjalnych w formie elektronicznej
- Kandydaci wskazują w deklaracji wyboru dowolną liczbę oddziałów
w ramach trzech wybranych przez siebie szkół, ustalając kolejność
wybranych oddziałów w formie listy preferencji, przy czym wybrane
oddziały z tej samej szkoły nie muszą występować na liście
preferencji obok siebie.
- Lista preferencji obejmuje wszystkie wskazane przez kandydata
oddziały, do których chciałby on zostać przyjęty, poczynając od
oddziału, do którego kandydat chciałby być przyjęty w pierwszej
kolejności.
- Kandydaci mają możliwość dokonania ostatecznych zmian w wyborze
szkół i deklarowanej kolejności oddziałów na liście preferencji w
terminie określonym w harmonogramie naboru. Administrator systemu
elektronicznego naboru po upływie tego terminu jest zobowiązany do
zablokowania możliwości dokonania zmian na listach preferencji
kandydatów.
- Deklaracja wyboru i wszystkie dokonane w niej zmiany powinny być
złożone w formie pisemnej w macierzystym gimnazjum, jeśli jest ono
objęte systemem naboru lub w szkole, z której pochodzi oddział
umieszczony na najwyższej pozycji na liście preferencji oraz
podpisana przez ucznia i jego rodziców lub opiekunów prawnych.
- Macierzyste gimnazjum jest zobowiązane wydać kopie świadectwa i
zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzanego w
ostatnim roku nauki w gimnazjum, w liczbie nie większej niż 3, na
prośbę ucznia, jego rodziców lub prawnych opiekunów, wyrażoną w
formie pisemnej.
- Jeżeli macierzyste gimnazjum kandydata jest objęte systemem
naboru i jeśli kandydat wybrał trzy szkoły ponadgimnazjalne objęte
systemem naboru – nie składa on kopii świadectwa ani kopii
zaświadczenia o wynikach egzaminu. Jeżeli gimnazjum macierzyste
kandydata nie jest w systemie naboru, a wybrał on trzy szkoły
ponadgimnazjalne z systemu – składa jedną kopię świadectwa i
zaświadczenia w szkole ponadgimnazjalnej pierwszego wyboru, celem
zweryfikowania jego osiągnięć. Weryfikacji dokonuje szkolny
administrator w szkole ponadgimnazjalnej pierwszego wyboru. Jeżeli
kandydat wybrał szkoły ponadgimnazjalne spoza systemu to do każdej z
nich musi złożyć kopię świadectwa i zaświadczenia.
- Kandydat przyjmowany jest do tego oddziału znajdującego się na
najwyższej pozycji spośród wskazanych przez niego na liście
preferencji, do którego liczba punktów uzyskanych przez kandydata,
przy uwzględnieniu dodatkowych kryteriów, jest wystarczająca do
przyjęcia.
- W terminie potwierdzania woli podjęcia nauki, kandydaci
umieszczeni na liście wstępnej dostarczają do szkół oryginały
świadectw oraz oryginały zaświadczeń o zdaniu egzaminu
gimnazjalnego, potwierdzając tym wolę podjęcia nauki. (Kandydaci nie
mogą dostarczyć oryginałów dokumentów, do innej szkoły, niż ta, w
której są umieszczeni na liście wstępnej.) Kandydaci, którzy nie
zostali zakwalifikowani do przyjęcia w ramach listy wstępnej mogą
składać oryginały dokumentów do tych oddziałów, które nie dokonały
pełnego naboru i dysponują wolnymi miejscami.
- Wyrażenie woli podjęcia nauki w wybranej szkole, po ogłoszeniu
listy wstępnej, poprzez złożenie oryginału świadectwa ukończenia
gimnazjum oraz oryginału zaświadczenia o zdaniu egzaminu
gimnazjalnego, może być zmienione dopiero po ogłoszeniu listy
ostatecznej. Nie dotyczy to kandydatów, którzy nie zostali
przydzieleni do żadnego oddziału w ramach listy wstępnej.
- Po ogłoszeniu ostatecznej listy przyjętych prowadzona jest
rekrutacja uzupełniająca do oddziałów, w których pozostają wolne
miejsca. Szkolne komisje rekrutacyjne podejmują decyzję o przyjęciu
kandydata na podstawie oryginału świadectwa ukończenia gimnazjum
oraz oryginału zaświadczenia o zdaniu egzaminu gimnazjalnego,
wprowadzając na bieżąco zmiany do sytemu elektronicznego, celem
ustalenia listy ostatecznej.
- Dopuszcza się ustalenie minimalnej liczby punktów, wymaganej
przy przyjęciu do danego typu szkoły.
- Szkolne komisje rekrutacyjne mogą określić minimalną liczbę
punktów wymaganą przy przyjęciu do danego typu szkoły.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach do szkoły, w której są
wolne miejsca po 15 sierpnia 2009 r., mogą być przyjęci kandydaci,
którzy nie uzyskali minimalnej liczby punktów, wymaganej do
przyjęcia w szkole danego typu, wyłącznie za zgodą Łódzkiego
Kuratora Oświaty.
9. Ustalenia końcowe
- Terminy rekrutacji obowiązujące na rok szkolny 2009/10 zostały
określone w zarządzeniu Nr 43/07 Łódzkiego Kuratora Oświaty.
- Etapy postępowania w naborze elektronicznym określone są w
harmonogramie i zamieszczone na stronach internetowych systemu
elektronicznego naboru.
- Szczegółowy harmonogram przeprowadzenia sprawdzianów uzdolnień
kierunkowych oraz prób sprawności fizycznej zostanie podany do
wiadomości kandydatów przez poszczególne szkoły (m. in. na stronach
internetowych szkół i tablicach ogłoszeń).
- Szkolna komisja rekrutacyjna ustala warunki przeprowadzania i
kryteria uzyskania pozytywnego wyniku testu uzdolnień kierunkowych
(testu badającego predyspozycje językowe dla kandydatów do klas
wstępnych dwujęzycznych i testu badającego znajomość języka obcego
dla kandydatów do klas pierwszych dwujęzycznych).
- Ze sprawdzianu uzdolnień kierunkowych z języka obcego zwolnieni
są kandydaci legitymujący się certyfikatami z danego języka. Listę
certyfikatów oraz poziom kwalifikujący do zwolnienia ustala rada
pedagogiczna danej szkoły.
- Kandydaci, ubiegający się o przyjęcie do klas dwujęzycznych,
będący laureatami konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i
ponadwojewódzkim oraz laureatami i finalistami ogólnopolskich
olimpiad przedmiotowych, są zobowiązani przystąpić do sprawdzianu
uzdolnień kierunkowych (test badający predyspozycje językowe dla
kandydatów do klas wstępnych dwujęzycznych lub test badający
znajomość języka obcego dla kandydatów do klas pierwszych
dwujęzycznych).
10. Harmonogram naboru
|